museum-söndag

Hej! Idag har jag och Jens haft en rolig museum-dag. Det hela började igår kväll då jag började spåna på muséeplaner. Jens googlade på saken och råkade av en händelse komma in på en sida om Koretdala museum. Jösses, vilken lycka! Jag kan inte förstå hur en Göteborgsälskande Kortedalabo som jag har missat detta. Museumet bestod av en två rum och kök stor lägenhet totalt inredd a la femtiotal. Bekvämlighetsinrättningen i orginal, vackra klänningar, välgjorda leksaker, gamla spårvagnsbiljetter, Stig Lindbergs porslin,  pastellfärger och teak, ALLT fanns - Hallelujah!



Mest förtjust blev jag nog i köket. Jag kan för allt i världen inte förstå varför skjutdörrar inte är standard idag. Några snyggare eller mer praktiska köksluckor kan ju knappast existera. Ett stort plus i kanten fick "guiderna" på stället för sin entusiasm. Det var förresten en av dem som rekommenderade oss dagens andra muséebesök- Mölndals museum. Utställningen handlade om Jens favoritperiod- sjuttiotalet! Snacka om rättvis muséedag, båda får se det snyggaste de vet. Eller jaa... typ, Jens tycker ju såklart att jag är det snyggaste han vet.. men ändå. Utställningen i Mölndal var helt magnifik. Där fanns hur mycket som helst arkiverat. Allt ifrån progginspelningar till en hel uppbyggd skolsal. Har ni inte varit där så tycker jag verkligen att ni ska försöka ta er dit. Vi ska gå dit igen då det fanns så mycker pryttlar att man inte kunde ta in allt på samma gång.

Mest överraskande var dock vägen till Mölndals museum. Vi gick genom stadsdelens nerlagda gamla fabriker och det var ruff-romantik på högsta nivå. Alla maskiner i området drevs förr av vattenkraft och kvarnar. Vattnet hade samma kraft idag och nådde verkligen mitt hjärta. Jag antar att lokalerna är kulturmärkta, något annat vore skandal.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0